Annons

Annons

Annons

Bankerna igen

13106751_10153589242262957_584128204_o

Money, money, money. Alla i samhället tvingas hantera kontanter utom bankerna som vägrar trots att pengar är det enda de sysslar med.

 

Låt mig berätta om mina senaste bankerfarenheter. Jag hade några tusenlappar på ett gammalt konto på SE-banken. Dessa pengar tänkte jag föra över till mitt vanliga lönekonto på Nordea och samtidigt avsluta mina affärer med SEB.

Annons

Det låter som en bagatell men bankernas passionerade kamp för att erbjuda sina kunder optimalt dålig service når ständigt nya, svindlande höjder. Först gäller det att vara alert för att över huvud taget komma in till SE-banken på Limhamn (vid Malmö) eftersom senare än klockan ett är ingen välkommen. Jag lyckades passera nålsögat redan vid andra försöket och behövde bara vänta tio minuter på min tur.

Jag framförde mitt ärende till flickan i luckan. Hon sa:

– Avsluta ett konto? Här hos oss? Då får du be Nordea hjälpa dig.

SEB vägrar alltså att befatta sig med sina egna konton utan hänvisar till konkurrenterna. Är det inte så man baxnar? Redan rasande tog jag mig till Nordea på Limhamn och satte mig att vänta. Förr fanns här tre eller fyra kassor. Nu är alla utom en ersatta av blomkrukor.

Det var tre kunder före mig. Efter tjugofem minuter höll samma kund på att älta sina bankärenden med den enda tjänstemannen Nordea ställt till förfogande. Jag hade ett möte att hålla och tvingades ge upp.

Hemkommen ringde jag Nordea och bestämde träff med ”Min Personlige Bankman” vid namn Fljorent. Denne visade sig vara en vänlig och tjänstvillig ung man som jag genast skällde ut och personligen lät stå till svars för allt elände bankerna drabbar medborgarna med. Han försvarade sig tappert och frimodigt men det är svårt att argumentera för något så urbota uselt som banker.

Sedan tog han itu med det gäckande kontot på SEB. Jag fick svara på frågor typ:

– Är du skattepliktig i USA?

Och:

– Har du några politiska fiender?

Efter mer byråkrati à la Kafka ska nu en begäran om pengarna sändas till SEB och sen får vi se om de gitter överföra mina slantar. Två halva dagar, telefonsamtal och massor med nervvärk har jag tvingats ägna detta skitärende.

Vilka skojare. Tänk om SEB ägnade lite mer tid av omsorg åt vanliga småsparare, fundamentet för deras miljardvinster och feta bonusar, och lite mindre tid åt miljonärers skatteplanering, vad mycket trevligare Sverige skulle bli.

 
Läs om mina tidigare erfarenheter av banker HÄR

LÄS OCKSÅ

(34)

Annons



Senaste från Hemmets